יום ראשון, 30 בינואר 2011

הנאים השכנים בעיניי?

בתור תל אביבית שאוהבת את העיר שלה אני תמיד מחפשת מקומות נוי חדשים ששווים ביקור בעיר. הפעם פיניתי לי כמה שעות טובות להסתנוור ממתחם ביאליק המחודש: בית העיר, בית ביאליק, בית ראובן, המרכז למוזיקה וגלריית באוהאוס. בדרך לבית העיר כשחציתי את רחוב ביאליק בהליכה, נזכרתי בספר "דירה להשכיר" ובמיוחד במשפט: "האם נאים השכנים בעינייך?" ובכן, השכנים נאים מאוד. כל הרחוב עובר שיחזור ושיפוץ, הבתים והמרפסות מעוצבים בסגנון באוהאוס עתיק, יש בית קפה בהתחלה, חנות של רוני בר, אשת חייל לא רחוק, מפתה ביותר רק שברחוב ביאליק אין חנייה וזאת כבר סיבה מספיק טובה להישאר במקום מגוריי הנוכחי ולא לחשוב על מעבר אל השכנים הנאים.

בית העיר נבנה בשנת 1924 על-ידי משפחת סקורה כבית מלון דירות פרטי, אך מעולם לא שימש ככזה. בשנה זו החליט ראש העירייה הראשון של תל-אביב, מאיר דיזנגוף, להעתיק את מיקום בית העירייה הראשון ובחר בבית זה, הסמוך לביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. בשנת 1965 עברה העירייה לבנין העירייה הנוכחי ברחוב אבן גבירול, ובבית זה נוסד מוזיאון לתולדות העיר עד שנת 2000. בשנת 2009 ולציון חגיגות המאה לעיר, נפתח מחדש המבנה לאחר ששופץ על-ידי העירייה מן היסוד בניצוחה של האוצרת איילת ביתן שלונסקי. המטרה- פיתוח מתחם ביאליק כמרכז התרבות העברית של העיר העברית הראשונה ולהפוך את בית העיר למרכז אורבני תל אביבי.
בקומה התחתונה של בית העיר מוצג מפעל תיעוד תמונות וסיפורים שנתרמו ע"י התושבים, המציגים את ההווי של תל אביב במהלך 100 שנות קיומה. באותה קומה לא כדאי לפספס את התצוגה הוירטואלית במחשבים שמאפשרת שיטוט ב"קו החיים" של העיר: טיים ליין כרונולוגי המכיל מאות סרטים דוקומנטריים מוכרים ונדירים, ואלפי צילומים ומסמכים המציגים את האירועים המרכזיים בשנים הראשונות של חיי העיר.


התערוכה הנוכחית שפותחת את השנה החדשה נעשתה בשיתוף מגזין פיקניק והמעצב חתן פרס ישראל, דן ריזינגר. התוצאה היא מערך גרפי בקומפוזיציה צבעונית עזה וחופשית שמאדירה את התמונות.




מגזין פיקניק הוא כתב עת נטול טקסט שנותן במה ניידת ליצירות מקוריות ומעוררות השראה באמצעות דימויים. היצירות לקוחות מהרשת העולמית וחולשות על תחומי יצירה רבים. המגזין מקטלג עצמו כמדריך חזותי למציאות חדשה של ערכים ומידות. הוא נערך בארץ ומופץ לחנויות עיצוב נחשבות בחו"ל כמגזין אורבני ישראלי.
התערוכה היא למעשה דימויים נבחרים מהמגזין שהודפסו לפוסטרים.  מהאהובים עלי:






בקומת הכניסה של בית העיר, הוקם אולפן מוזיקה בניהולה האמנותי של "טבק" שחתומה על כמה מאירועי המוזיקה הלוהטים בעיר. מדי יום בין השעות 15:00 – 17:00 מנגנת באולפן נבחרת מובילה של מיטב מובילי דעת הקהל המוזיקלית בתל אביב, די.ג'אים, מוזיקאים ואמנים, סטים חיים בקשת מוסיקלית רחבה: מבלוז כנעני להאוס עתידני, מאלקטרוניקה עכשווית לקלאסיקה מצרית. הסטים מושמעים ברחבי בית העיר ונגישים להאזנה ולהורדה כפודקאסט יומי באתר האינטרנט של בית העיר http://beithair.org/
צוות פיקניק הכין הפתעה למבקרים והקים חנות חינם שבה ניתן לקחת (בחינם) פוסטרים וגלויות של תמונות התערוכה:


אגב, בבית שוכנת קפסולת זמן ייחודית בדמות המשרד של מאיר דיזינגוף. הנאה מובטחת לחובבי היסטוריה. לא ידעתי שראש העיר הראשון היה חתיך בצעירותו:


או שאשתו היתה מתוקתקת להפליא:



מהמשרד של מאיר יצאתי למרפסת ההיסטורית:


אם היה קהל הייתי מנופפת לו אבל הרחוב בשעות הבוקר קצת שומם


מדי שישי מתקיים בבית העיר מפגש אמן. לפנ כמה שבועות התארח אסף אמדורסקי ששר וניגן והיה מעניין. הפעם בשישי הקרוב בין השעות 12:00-15:00 תתארח דנה קסלר, כתבת תרבות ומבקרת מוסיקה שתדבר על הולדת האינדי – סגנון מוסיקלי ולא רק. אחריה יופיע בלייב עוזי רמירז במופע סולו המורכב מגיטרה.  מה יהיה מפגש האמן הבא? כנסו לאתר

ציפור לחשה לי שב- 14.2.11, החל מהשעה 19:00, לכבוד ה – valentine's day - שחקנים מבית צבי, יורם לוינשטיין וסמינר הקיבוצים ימחיזו סצנות אהבה מוכרות בחללי הבית השונים. זה נשמע מבטיח ואני מקווה שיתאפשר לי ולכם להגיע.
מבית העיר המשכתי לבית ביאליק אבל זה כבר בפוסט הבא.

4 תגובות:

  1. פוסט מאוד יפה. תודה!

    השבמחק
  2. וואו איזה מקסים. בכלל, כל כיכר ביאליק הזאת היא אחד המקומות הכי קסומים בתל אביב. עשית לי חשק ללכת לבקר (ולהצטלם) שם!

    שרונה
    Photo.Fashion.Passion

    השבמחק
  3. וואו בת"א יש כל כך הרבה מקומות יפים, צריך להגיע לבקר!

    השבמחק
  4. מקסים. באמת שיפצו מקסים את האור. זה מה שקורה כשבאמת משקיעים בשיפוץ ושימור בטעם. רק שהתמונה של מאיר דיזנגוף נראית בדיוק כמו של אדוארד, בנו של המלך ג'ורג' ודודה של אילזבת המלכה. יורש העצר שברח עם האמריקאית וולי סימפסון. מוזר.....הייתי שמחה לראות מפת תל אביב מצורפת לפוסט גם. 

    השבמחק