יום שני, 7 במרץ 2011

חודש ושבוע בגמילת קניות

והשעון ממשיך לרוץ קדימה.
השבוע חל משברון קל בחיי הגמילה החדשים שלי. זה קרה לאחר קבלת המשכורת כשהבנתי איזה יופי של סכום כסף אפשר לחסוך כשלא מוציאים אותו...על משהו ובאותה נשימה התחשק לי להיכנס לאי.ביי לחפש מציאות. מנקודת המבט שלי כרגע להפסיק לקנות זה כמו להפסיק לעשן. פתאום יש לי חיבה עזה למתוקים ואני בעיקר עצבנית ברגעי החולשה/ משבר שלי. התנהגות של ג'ינג'ית עצבנית משולה לשור זועם באותם רגעים.


אני לא חושבת שאי פעם הצלחתי במשך תקופה כזו ארוכה לא לצאת למסע שופינג. תמיד אמרתי לעצמי שחודש הבא אני אקנה פחות כי החודש בזבזתי מלא אבל אף פעם לא עמדתי במילה שלי. . תמיד נשברתי אחרי שבוע. עד עכשיו.

לפני שבועיים ביקשתי את שיתוף הפעולה שלכן לגבי מענה על שאלון שישקף את הרגלי הקניות שלכן. 33 קוראות נענו לבקשתי, כל אחת מהן הציגה בפניי פרספקטיבה שונה על יחסן לשופינג ומזה למדתי המון.

בשאלה הראשונה שאלתי האם יש מועד מיוחד בו אתן קונות, כצפוי הרוב ענו שהתקף קניות מגיע בעקבות מצב רוח ירוד ואחרי יום רע. מיעוט ענו שהן משתמשות בקניות כפרס על "התנהגות טובה" כמו הצלחה על ירידה במשקל. מה עוד יכול לגרום לכן לסשן בזבוזיישן? יום קניות מרוכז בחו"ל וסיילים.
רובן המוחלט של המשתתפות הודו שהן קונות בשוגג, באימפולסיביות. אחת סיפרה שבספטמבר קנתה ב800 שקלים בזארה כי זה היה מקולקציית החורף שרק נכנסה לחנות ועוררה בה רגשות של כיף-הקור-בדרך-ואפשר להתכרבל-ולהתפנק אבל היא לא באמת הייתה צריכה את הפריטים.
ומה עם הבגדים שקניתן מתוך היסחפות של רגע? לפי תשובותיכן, רוב הגחמות שלכן שוכבות עד עצם היום הזה בארון. מדוע לא לתרום אותם למי שצריך או לפחות לנסות להחליף אותם במסיבת החלפות או באתר ההחלפות?
אף אחת מהמשתתפות לא השתמשה בתקנות החזרות מוצרים החדשות ולדעתי שימוש בהן היה מונע את המצב שקניתן משהו והוא שוכב בארון.

להלן תקנות ביטול עסקה לגבי מוצרים ששווים מעל 50 שקלים:
שעונים ניתן להחזיר תוך 14 ימים, ביגוד והנעלה – תוך יומיים (כל עוד התווית המקורית עדיין מצויה על הבגד). כך גם לגבי תכשיטים שמחירם אינו עולה על 3000 ₪.
לא ניתנים להחזרה: הלבשה תחתונה ובגדי ים.
על הצרכן להחזיר את המוצר לעסק ממנו הוא נקנה מבלי שנפגם ומבלי שנעשה בו שימוש.
אופן החזרת הכספים – על פי אופן התשלום בה השתמש הרוכש. אם שילם במזומן, יקבל כספו במזומן. אם שילם בהמחאה, יקבל את הסכום המזומן או בשיק מזומן, לאחר 5 ימי עסקים. אם שילם באשראי וטרם הגיע מועד החיוב, יעביר המוכר הנחיה שלא לחייב את הרוכש. אם עבר מועד החיוב, ישיב המוכר את הסכום במזומן או יעביר בקשה לחברת האשראי לזכות את חשבונו של הרוכש.
חשוב לדעת, כי למוכר ישנה הזכות לגבות דמי ביטול בעבור ביטול העסקה, בסכום של 5% ממחיר המוצר או 100 שקלים – הנמוך מביניהם.
(לקוח מפורומים של קפה דה מרקר)
לי יצא כבר להשתמש בתקנות, באמת קיבלתי את כספי חזרה אחרי ניכוי של 17 ₪ דמי ביטול העסקה. עדיף לשלם 17 שקלים מאשר להיתקע עם שמלה שהתחרטתי על קנייתה.

אחת הבנות ציינה שהיא מתחרטת על דברים זולים שקנתה כמו טי שירט, קרמים וכו' רק בגלל שהיו זולים. כואב לה יותר לראות 50 שקלים לא מנוצלים לעומת שמלה ב500 שקלים שעליה תחרוש. מסכימה איתך לחלוטין- היקר הוא תמיד הזול.
אתן בהחלט מודעות לתהליך האישי שלכן שגורם לכן לקנות, אתן יודעות להבדיל בין קניה לפי הלך הרגע ולפי הלך המחשבה. בפעם הבאה תחשבו על זה קצת לפני שאתן שולפות את האשראי בקופה. אולי זה מה שימנע בכלל את הצורך בשימוש העתידי בתקנות ביטול העיסקה.
מחר הוא יום האישה הבינלאומי. תעשו משהו שכל מטרתו היא בשביל עצמכן.  מגיע לנו.

הגרלה בבלוג למי שעוד לא נרשמה

תגובה 1:

  1. תמר היקרה.
    אני איתך.
    מנסה להיגמל.
    אט אט.
    אולי כי אין יותר מקום בבית.
    אולי כי אני באמת לא צריכה.
    אולי כי אין באמת משהו מדליק לאחרונה שראיתי.
    אולי כי לפני זמן לא רב קניתי המון פריטים בקנייה מרוכזת וזה השביע אותי לזמן ממושך בעיקר כי הכל היה נורא זול ונורא שימושי ושיקי.
    וגמלתי בליבי שכל פעם שארצה לספק את יצריי אלך לחנות הכה זולה וטרנדית הזו במקום לקנות ברשתות ביוקר!

    בכל מקרה אני מעדיפה כרגע לשמור כסף לריקוד ומחייה. לא קלים הם חיי הסטודנטית ללא העבודה עם תחביב יקר כשלי. ראי תמונות בפייסבוק.

    אני מאמינה שהתהליך שאת עוברת הוא חיובי ולטובתך, ובטוחה שתגלי במהלכו ולאחריו דרכים זולות יותר ליהנות בחיים ומבגדים, אני זוכרת אותך בהחלפות..עשית שם אחלה דילים אני מאמינה. תמיד תוכלי להכנס לשם ולהתחדש לך. ואולי אפילו תמצאי בגדים עם טיקט חדשים ששוכבים בארון ומחכים לך.
    לכולנו יש כאלו שלדים בארון!!

    מקווה שנחזיק מעמד, זה הכל בראש, זה יעבור, צריך להיות חזקות, והיום שזה יום האישה, בואי לא נוכיח כי אנחנו עונות על הסטיגמה ונהיה נשים חזקות ולא כנועות לתכתיבי החברה והאופנה!

    צריך להוביל אופנה ולא להיות מובלים אחרייה. ובשביל זה אפשר להשתמש במה שיש.
    לא צריך חדש!
    לא עוד!

    אוהבת ומאחלת לנו הצלחה ולכל אישה בישראל בהחלטה היא.

    השבמחק