יום שלישי, 19 ביולי 2011

על מה שבלב

בראשון לפברואר התחלתי עם שקראתי לו אז...הודעה דרמטית.
PASSIONISTA החליטה שדרוש שינוי בחייה והיא עומדת לעשות את מה שנראה בלתי ייאמן בעיניה: להפסיק לעשות "שופינג".
בהתחלה לא האמנתי על עצמי שאחזיק מעמד חודש. לקראת אפריל כבר הבנתי שאני זקוקה ליותר זמן חופשה.
להפסיק לקנות עושה לי רק טוב, כספית ונפשית ורק התובנות לבדן שהיו לי שוות כל שנייה של קיטורים.
ברגעי משבר, כשבא לי לקנות....כבר למדתי לכתוב סטטוס ולקבל השראה מחבריי הרבים.
כבר אין אנשים טובים בצד הדרך, הם נמצאים בפייסבוק.

שמעתם על הבלוגרית אופנה שלא קונה?
אם לא, קבלו לקט מהדרך הקצרה שעשיתי עד עכשיו בנושא:



ה1.3- חודש ראשון:
"אני שמחה להודיע שעמדתי במשימה, לא קניתי כלום! בדיוק כמו שרציתי (למרות שהיו פיתויים) אבל לצערי אני עוד לא במצב בו אני רוצה להיות. אבהיר קצת את דבריי- לפני כמה ימים הסתובבתי בקניון עם חברה והסתנוורתי ממחירי סוף סוף העונה בחנויות. במצב הרגיל שלי, אם הייתי עם הכרטיס אשראי עלי כנראה שהייתי קונה משהו בגלל שזה נורא זול ולאו דווקא מפני שאני באמת צריכה את זה. אני כאמור עוד לא הגעתי למצב שבו אני מאופקת ומתוכננת בקניות ומסיבה זו החלטתי להאריך את תקופת הללא קניות שלי עד להודעה חדשה.


בחודש הזה נדהמתי לראות כמה זמן פנוי נהיה לי פתאום כשלא מחפשים מציאות באי.ביי כל יום.
ערכתי רשימת מלאי של הארון שלי כולל פריטים סתמיים כמו גרביונים ונדהמתי מהכמות שיש לי. המלתחה שלי נפרשת על גבי ארונות בבית וגיליתי המון פריטים חדשים (עם טיקט) ששכחתי שיש לי. אני לא צריכה את כל הכמות האסטרונומית שגיליתי שיש לי ולכן אני מתכננת מכירה בקרוב. מי שתבוא תרוויח.
לפני שנה וחצי קניתי נעלים מנומרות של קלווין קליין. מרוב שהן יפות לא נעלתי אותן כי חששתי שהפרווה תיהרס. אפשר להגיד שהחודש ללא קניות עושה לי רק טוב ומכניס אותי לפרופורציות שכן סוף סוף עשיתי להן בכורה בפרהסיה. "


7.3:
חודש ושבוע בגמילת קניות והשעון ממשיך לרוץ קדימה.


השבוע חל משברון קל בחיי הגמילה החדשים שלי. זה קרה לאחר קבלת המשכורת כשהבנתי איזה יופי של סכום כסף אפשר לחסוך כשלא מוציאים אותו...על משהו ובאותה נשימה התחשק לי להיכנס לאי.ביי לחפש מציאות. מנקודת המבט שלי כרגע להפסיק לקנות זה כמו להפסיק לעשן. פתאום יש לי חיבה עזה למתוקים ואני בעיקר עצבנית ברגעי החולשה/ משבר שלי. התנהגות של ג'ינג'ית עצבנית משולה לשור זועם באותם רגעים.
והשעון ממשיך לרוץ קדימה.


אני לא חושבת שאי פעם הצלחתי במשך תקופה כזו ארוכה לא לצאת למסע שופינג. תמיד אמרתי לעצמי שחודש הבא אני אקנה פחות כי החודש בזבזתי מלא אבל אף פעם לא עמדתי במילה שלי. . תמיד נשברתי אחרי שבוע. עד עכשיו.


לפני שבועיים ביקשתי את שיתוף הפעולה שלכן לגבי מענה על שאלון שישקף את הרגלי הקניות שלכן. 33 קוראות נענו לבקשתי, כל אחת מהן הציגה בפניי פרספקטיבה שונה על יחסן לשופינג ומזה למדתי המון.
בשאלה הראשונה שאלתי האם יש מועד מיוחד בו אתן קונות, כצפוי הרוב ענו שהתקף קניות מגיע בעקבות מצב רוח ירוד ואחרי יום רע. מיעוט ענו שהן משתמשות בקניות כפרס על "התנהגות טובה" כמו הצלחה על ירידה במשקל. מה עוד יכול לגרום לכן לסשן בזבוזיישן? יום קניות מרוכז בחו"ל וסיילים.


רובן המוחלט של המשתתפות הודו שהן קונות בשוגג, באימפולסיביות. אחת סיפרה שבספטמבר קנתה ב800 שקלים בזארה כי זה היה מקולקציית החורף שרק נכנסה לחנות ועוררה בה רגשות של כיף-הקור-בדרך-ואפשר להתכרבל-ולהתפנק אבל היא לא באמת הייתה צריכה את הפריטים.
ומה עם הבגדים שקניתן מתוך היסחפות של רגע? לפי תשובותיכן, רוב הגחמות שלכן שוכבות עד עצם היום הזה בארון. מדוע לא לתרום אותם למי שצריך או לפחות לנסות להחליף אותם במסיבת החלפות או באתר ההחלפות?
אף אחת מהמשתתפות לא השתמשה בתקנות החזרות מוצרים החדשות ולדעתי שימוש בהן היה מונע את המצב שקניתן משהו והוא שוכב בארון.
***באותו פוסט הצגתי את התקנות החדשות לביטול עסקה.


18.5:
מבלי שאשים לב (ממש, אני סופרת כל יום שעובר) הגיע השמונה עשר במאי ואני חוגגת שלושה חודשים וחצי ללא קניות. בהתחלה לא ידעתי איך אעבור את החודש הראשון אבל הצלחתי להפתיע את עצמי. לא קונה איפור, לא נעליים, לא בגדים, לא אי.ביי- כלום! כלום! כלום!
תמיד אהבתי לקנות ולהביע את עצמי באמצעות ההופעה שלי. זה מרגיש טבעי במיוחד כשגרים בבירת האופנה של ישראל, כשהקניון האהוב עלי גר קרוב לידי ושזה כיף עבורי להתלבש.
פרק חדש נפתח בחיי כאשר גיליתי את היתרונות הבולטים שיש לאינטרנט להציע בתחום הקניות: אתר אסוס ואי.ביי. העובדה שאפשר למצוא מותגים במחירים זולים יותר נתנה משמעות לחיי הפשיוניסטה שבי. כשבמחיר שמלה בקסטרו אפשר לקנות שלוש חולצות של קארן מילן כולל משלוח וכל זה מבלי לצאת מהבית- החיים יפים. הריגוש שיש בהשתתפות במכרזים באי.ביי וההתרגשות בלחכות לחבילה- החיים יפים. כשאני מצליחה לזכות במכירה באי.ביי ולקנות שמלת מיסוני, נעלי קלווין קליין, תיק מארק ג'ייקובס, מעיל עור של קארן מילן, חולצה של קריסטיאן לקרואה (הכל מקורי כמובן) בפחות מארבע מאות שקלים לפריט- החיים יפים.


אבל מה עושים כאשר החיפוש אחר מציאות נעשה יסודי מדי ומקיף עולם? כשהאהבה לאופנה עולה על תחביבים אחרים?
מזכיר לי סרט שראיתי שבו מאצ'ו צעיר לוקח על עצמו משימה- לעשות את הבלתי יאמן ולהתנזר ממין חודש. ההתנזרות פוקחת לו העיניים: הוא משנה את דרכיו ומתנצל בפני בנות ששכב וזרק, מתפתח לאדם שתורם לחברה ומוצא את אהבת חייו.
תהליך דומה קורה לי בשבועות האחרונים: ההבנה שקניות הן אמצעי זמני למילוי דחף כלשהו והרצון למצוא את אהבת חיי, הלוא היא אני; להתאהב בעצמי שוב ולקדש את הקשר בינינו למחויבות עולמים.


לא קל להתנזר מקניות- מהתשוקה והכיף שלי, בשבילי זה לצאת כנגד הטבע ולהיות במצב של הישרדות. דווקא במצב הזה אני הכי מחוברת למציאות, רואה את הדברים כמו שהם ולא נשאבת לאשליות שעולם האופנה מוכר לנו. רק בשביל התובנות שהיו לי בזמן האחרון, שווה לי להמשיך בפגרת הקניות שלי. אני יוצאת מנצחת מכל היבט אפשרי.


כבר 107 אני עושה את הבלתי יאמן והשעון ממשיך לרוץ קדימה...


28.5:
לא תמיד הכל ורוד בפגרת הקניות שלי- יש גם רגעי שפל. אני נעשית עצובה כאשר אני רואה משהו יפה בחלון ראווה ויודעת שאי אפשר כרגע לקנות אותו או ביום המשכורת שנשארת שלמה ואף נתח ממנה לא מוקדש לבזבוזים. הנחמה היחידה באותם רגעים היא שבעוד פחות מחודשיים יחול יום הולדתי וכולי תקווה שאקבל מתנות יפות שיפיגו את הבדידות הקניינית שמקננת בליבי.


היום אני מציינת 170 יום ללא קניות וזה אחד הדברים הכי טובים שעשיתי למעני אי פעם. המוח שלי פתוח ומשוחרר מכל עכבות. אני מאושרת.















5 תגובות:

  1. אוחחח גם אני רוצה!

    השבמחק
  2. הי תמר, כל הכבוד לך. אני חייבת לציין שזה לא המצב המושלם ביותר בשבילי, אבל אם זה משמח אותך, אז אין ספק שזה אכן הישג ואת צריכה להיות גם בך.
    אני בעד מצב פחות קיצוני שבמסגרתו כן אפשר לקנות דברים חדשים מדי פעם.
    אבל מגניב וכל הכבוד, אני בעד פחות קניות :)

    השבמחק
  3. כל הכבוד.

    מהיום, בזכותך - גם אני מתחילה את מסע הגמילה שלי. אין יותר קניות בלי תכנון - אין יותר קניות של מה שלא צריך.

    תודה לך שהארת את עיני.
    יערה

    השבמחק
  4. בהשראתך, סוגרת אוטוטו חודש ראשון ללא קניות.
    כמו בתחילת דיאטה - תחושת השליטה העצמית מספקת ביותר!
    אאאבל! אני נוסעת לחופשה משפחתית בברצלונה. מצד אחד - חבל לי לאבד את ההישג וחודש אחד זה לגמרי לא מספיק. מצד שני - ברצלונה!

    השבמחק
  5. אי פי- גאה בך מאוד! מזל טוב על החודש ללא קניות שסגרת. מה דעתך לבזבז קצת בברצלונה ואחר כך להמשיך בדיאטה? זה לא יבטל את ההישג שלך! תבלי!

    ספי- זה בהחלט מתגמל ומספק!

    יערה- כל הכבוד לך! YOU GO GIRL

    אם אתן צריכות משהו: tamtumm@gmail.com

    השבמחק